כשנינטנדו שחררה את Super Mario Bros. ב-1985 לקונסולת ה-NES (Nintendo Entertainment System), אף אחד לא ציפה שהמשחק הזה יהפוך לאבן דרך שתשנה את עולם הגיימינג לנצח. המשחק, שנוצר על ידי המעצב האגדי שיגרו מיאמוטו והמלחין קוג'י קונדו, הציג לעולם את מריו – שרברב איטלקי קטן קומה עם כובע אדום, סרבל כחול וחיוך חביב. המטרה שלו? להציל את הנסיכה פיץ' (או "Princess Toadstool" בגרסה המקורית) מהמלך הדרקוני באוזר, תוך כדי שהוא עובר דרך עולמות מלאי אויבים, מלכודות והפתעות. אבל מה הפך את המשחק הזה לכל כך מיוחד, ולמה גם היום, ארבעים שנה מאוחר יותר, הוא נשאר חלק בלתי נפרד מהזיכרון הקולקטיבי של גיימרים?

המשחקיות: פשטות גאונית

הקסם של Super Mario Bros. טמון ביכולת שלו להיות פשוט אך ממכר. השחקן שולט במריו (או בלואיג'י, אחיו הירוק, במצב לשני שחקנים) דרך סדרה של שלבים דו-ממדיים, כשהוא רץ מימין לשמאל, קופץ מעל מכשולים ומביס אויבים. המשחק מחולק לשמונה עולמות, כל אחד עם ארבע רמות – מ-1-1 ועד 8-4. המכניקות הבסיסיות כוללות קפיצה על אויבים כמו גומבות (יצורים דמויי פטריות) וקופות (צבים עם קונכיות), איסוף מטבעות זהובים ושימוש בפריטים מיוחדים כמו פטריית הענק (שמגדילה את מריו), פרח האש (שנותן לו כדורי אש) וכוכב העוצמה (שמעניק חסינות זמנית).

השלבים עצמם תוכננו בדייקנות מדהימה. עולם 1-1, למשל, הוא שיעור בעיצוב משחקים: הוא מלמד את השחקן את המכניקות הבסיסיות בלי מילים – בלוקים עם סימני שאלה מזמינים את השחקן לנגוח בהם, גומבה מתקרבת לאט ומאפשרת תרגול קפיצה, וצינורות ירוקים מרמזים על סודות נסתרים. כל רמה מרגישה כמו הרפתקה קטנה, עם אתגרים שגדלים בהדרגה – ממכשולים פשוטים כמו חורים בקרקע ועד קרבות מורכבים נגד באוזר בסוף כל עולם.

 

המוזיקה: פסקול של דור

אי אפשר לדבר על Super Mario Bros. בלי להזכיר את המוזיקה של קוג'י קונדו. הפסקול, שנכתב תחת מגבלות החומרה של ה-NES (שכללה רק כמה ערוצי סאונד בסיסיים), הוא יצירת מופת. המנגינה של עולם 1-1 היא כנראה הצליל הכי מוכר בתולדות הגיימינג – קלילה, קצבית ומלאת חיים. היא נתנה לכל שלב תחושה של תנועה והתרגשות. כשמריו נכנס לעולם תת-קרקעי, המוזיקה משתנה לנעימה איטית ומסתורית, וכשהשחקן מוצא כוכב, הקצב המהיר של חסינות מלווה את הרגעים האלה של ניצחון קטן. המוזיקה הזו לא רק מלווה את המשחק – היא חלק מה-DNA שלו.

הסיפור והעולם: הרפתקה עם לב

למרות שהסיפור של Super Mario Bros. פשוט – הצל את הנסיכה מבאוזר – הוא היה מהפכני לזמנו. משחקי וידאו לפניו התמקדו בעיקר בניקוד גבוה (כמו Pac-Man או Space Invaders), אבל כאן היה גיבור, נבל ומטרה. ממלכת הפטריות (Mushroom Kingdom) התעוררה לחיים דרך העיצוב הוויזואלי: צינורות ירוקים, טירות אפורות, גבעות עם עיניים ויצורים מוזרים כמו הפיראנה פלנטס (צמחים טורפים שיוצאים מצינורות). כל עולם הביא איתו אווירה חדשה – מהשלג של עולם 4 ועד התופת הלוהטת של עולם 8.

ההשפעה: הצלת תעשייה שלמה

כש-Super Mario Bros. יצא, תעשיית הגיימינג בארצות הברית הייתה במשבר. קריסת שוק המשחקים ב-1983, שנגרמה מהצפה של משחקים באיכות נמוכה, גרמה לחברות רבות לפשוט רגל. ה-NES, שהגיע עם Super Mario Bros. כמשחק דגל, שינה את התמונה. המשחק נמכר ביותר מ-40 מיליון עותקים והפך את נינטנדו לשם נרדף לגיימינג. הוא גם הגדיר את ז'אנר הפלטפורמה והשפיע על משחקים כמו Sonic the Hedgehog ו-Crash Bandicoot.

נוסטלגיה במיטבה

עבור רבים מאיתנו, Super Mario Bros. הוא יותר ממשחק – הוא זיכרון ילדות. השעות מול הטלוויזיה, השלט המלבני ביד, הצעקות כשמריו נפל לבור והשמחה כשסוף סוף הגענו לנסיכה (רק כדי לגלות שהיא "בטירה אחרת"). המשחק הזה לימד דור שלם מה זה גיימינג – לא רק אתגר, אלא גם כיף טהור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *